«

»

syys 13

Autopeli Contruct 2:lla

Construct 2 on varsin helppokäyttöinen, joten siksi jo tässä vaiheessa teemme autopelin. Ihan ensimmäiseksi tarvitsemme auton ja radan. Ne saat kätevästi alla olevasta osoitteesta.

http://opengameart.org/content/car-racer

Koska auton tallennusmuoto on svg, kannattaa tiedosto avata jollakin vektorigrafiikkaohjelmalla kuten esim. Illustrator tai Inscape. Ensin kuitenkin tallennus.

image

Voit myös tallentaa sekä radan, että auton alla olevasta linkistä. (Suosittelen)

http://www.avkymppi.net/peliohjlemointi/autopeli.zip

Sen jälkeen valitset vasemmalta tiedostovalikosta (musta nuolen kohdalta) ”New” tai vaihtoehtoisesti painat näppäimiä CTRL+N.

image

Valitse seuraavaksi ”Store project in single file (.capx)” ja paina painiketta ”Create project”.

image

Muuta projektin tiedot ja asetukset.

image

Tärkein tuossa on kohta Window Size, laita siihen arvot 2000 ja 1400. Siirry sitten näyttämölle (layout) ja napsauta hiiren kakkospainiketta. Valitse ”Insert new object”.

image

Kohdassa ”General” kaksoinapsauta kuvaketta ”Sprite”.

image

Tämän jälkeen näyttömällä näkyy risti.

image

Napsauta kerran hiiren ykköspainikkeella. Ja valitse tausta ”Load an image from a file”.

image

Valitse autorata ja sulje sen jälkeen kuvaeditori.

image

Tallenna projekti esim. nimellä autopeli.

image

Paina tämän jälkeen painiketta ”Run layout”.

image

Peli näyttää nyt selaimessa samalta kuin alla olevassa kuvassa.

image

Kuten huomaat, on rata huono sen kannalta, ettei siinä ole aloituspistettä. Siksi muutamme asetuksia. Voit muuttaa ne suoraan kirjoittamalla kuten alla olevassa kuvassa tai sitten raahaat kuvaa (ks. alempi kuva).

image

image

Katse sen jälkeen selaimen kautta uudestaan, paina F5 eli päivitä selainnäkymä.

image

Kun rata asettuu kivasti näytölle, on aika sijoittaa sinne auto. Napsauta radan päällä hiiren kakkospainikkeella ja lisää sinne auto samalla tavalla kuin lisäsit radan.

image

image

Käännä auto kuvaeditorissa.

image

Eli näin kuten alla.

image

Sulje kuvaeditori. Tallenna ja kokeile peliä. Huomaat, että grafiikka on valmiina, mutta auto ei liiku minnekään.

image

Seuraavaksi lisäämme autolle käyttäytymisen nimeltä ”Car”, jolloin sitä voi ohjata näppäimistön nuolinäppäimillä.

Napsauta autoa hiiren ykköspainikkeella.

image

Ominaisuuksista eli vasemmalta valitset linkin kohdasta ”Edit behaviors”.

image

Valitse plus-merkki (+).

image

Valitse ”Car” ja ”Add”.

image

Paina painiketta ”Run layout” ja kokeile pelaamista.

image

Nyt auto liikkuu, mutta näkymä ei seuraa autoa. Siksi meidän on vielä säädettävä äskeistä objektia eli autoa. Napsauta autoa.

image

Valitse ”Edit behaviors” ja valitse ”Scroll To”.

image

image

Kokeile ja nyt melkein kaikki toimii. Eli näyttö liikkuu auton mukana hetken. Viimeistellään autopeli sallimalla näytön kelautuminen jatkuvasti auton mukana. Napsauta aktiiviseksi ”Layout 1”.

image

Ominaisuuksissa laitat ”Yes” kohtaan Unbounded layout.

image

Tallenna peli sillä se on valmis. Tosin tässä vaiheessa on vain rata ja auto eli ei mitään mihin voisi törmätä.