free webpage counters
Etusivu | Oppimateriaali | Arkisto | Linkit |
Aftonbladet Etymology Google Hyperdictionary
Osuuspankki Sitruunapatonki Vippi Internetix
Köyhä ei ole se jolla on vähän vaan se joka toivoo enemmän. (Seneca)
Elsa . Kurssix . Managerix . Nexus . Puhix . Pulpetix . Ryhmix . Tacitix
Slogangeneraattori
Ennustaja

Norjan reissu 2003

Kesällä 2003 päätimme lähteä Norjaan, kun oli kesäloma ja jalkapallossakin sarjatauko. Sitten vaan yksi iltapäivä kello 15 lähdettiin. Pakattiin tavarat ja sitten matkaan. Suuntasimme Vaasaan, josta oli tarkoitus mennä laivalla yli Uumajaan. Matkalla tilasimme liput seuraavan päivän laivamatkaa varten.

Utterö

Yövyimme Utterössä, joka on ihan Vaasan kupeessa. Hienointa siinä oli, että oltiin meren rannalla ja kieli oli jo vaihtunut ruotsiksi.

Jerä nauratti aamupalla, vaikka hän putosi yöllä sängystä lattialle. Vietimme päivän Vaasassa, koska laiva lähti vasta kello 17. Vaasassa täydensimme mm eväskoria ja rahaa vaihettiin kruunuiksi.

Uumaja

Laiva vei meidät ja automme Uumajaan. Majoituimme sinne kello 21. Löysimme leirintäalueen ja kaivoimme teltan esiin. Yö teltassa sujui hyvin ja iltapaln laittokin onnistui teltan ovensuussa trangia-keittimen avulla. Aamulla kokosimme tavaroita ja pakkailimme, mutta Jere nukkui kuin tukki.

Suuntana Mo I Rana

Uumajasta lähdettiin ajamaan E12:sta kohti Norjaa. Matkalla oli mm Lillsele, Lycksele, Umgransele, Barsele, Stensele, mutta ei Åmsele. Kauniita maisemia riitti Ruotsinkin puolella varsinkin Tärnäbyn lähistöllä.

Mo I Rana

Norjaan päästyämme suunnistimme Mo o Ranaan ja siellä aloimme slvitellä yöpymismahdollisukksia. Saimme ohjeita ja kartan leirintäalueista. Tiedot eivät pitäneet paikkaansa. Jatkoimme siis pohjoiseen ja yksi leirintäalue oli täysi. Jatkoimme eteenpäin ja löytyihän sieltä majapaikka. Visa-kortti ei käynyt, mutta Ruotsin kruunu kelpasi. Yöpyminen maksoi 220 kruunua.

Suuntana Narvik

Aamulla lähdimme taas kohti pohjoista. Juttelimme ennen lähtöä suomalisen perheen kanssa, joka tuli samaa reittiä, mutta pohjoisesta päin. Sanoivat, että siellä on matkan varrella myös pätkä, joka mennään lossilla ja se maksaa. Hyvä juttu, että tuli se asia tietoon. Ilman Norjan kruunuja olisi jäänyt rannalle. Fauskessa kävimme nostammassa Visalla rahaa ja joimme kahvit kahvilassa ja muutenkin kierreltiin kaupungissa. Jerelle ostettiin lelu, koska Jeren lelut olivat jääneet kotiin.

Tämä kuva hieman ennen kuin saavuimme Fauskeen.

Bognäsin kohdalla piti sitten suorittaa vesistön ylitys lautalla. Kuvassa oleva laiva on menossa Lofoteille.

Ylitimme Suomen rajan aikaisin aamulla. Mirja heräsi klo 6 eikä saanut unta, joten läksimme matkaan kohti Suomea.

Kukkolankoski kuvattuna Suomen puolelta.

Ajankohtaista

Skolbuss kolliderade med lastbil

Våra idrottsstjärnor låter hjärntvättade

Skuggbudget från socialdemokraterna

’Barnen kan få ett bra liv’

TV: "Historien blir bara värre"

Josef Fritzl styrde sin fängslade familj med våld och planering

Frun - hur kunde hon blunda?

Dotterns dödliga sjukdom räddade resten av familjen

Elisabeth skrek för att få hjälp

Familjen var i pappans våld